E-nšpirátor pre hotelový a reštauračný biznis

Ponúknite hosťovi - navarte, nalejte, naplánujte

Pizzerie sú stále populárne, ale nový vietor (a zvedavých hostí) chytajú PINSERIE

Pizzerie sú stále populárne, ale nový vietor (a zvedavých hostí) chytajú PINSERIE

Hádam neexistuje lukratívnejší koncept reštaurácie ako pizzeria. Nízke náklady vedia priniesť dobrý zisk. Zážitkové reštaurácie upadajú, vzniknú, rýchlo zaniknú, nedokážu udržať...
6. 11. 2024 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieTrendyEkonomika
Svetové dni sú WAU príležitosťou ako hosťa príjemne prekvapiť

Svetové dni sú WAU príležitosťou ako hosťa príjemne prekvapiť

Niekomu to myslí tvorivo, iného ovláda rutina a stereotyp. Niekto sa rád hrá, iný vsádza na istotu. Niekomu nápady nedajú pokoja, iný uviazol v prevádzkovej slepote. V tom prvom...
 / Čítať viac / Témy: ConciergeReštaurácieMarketing
Husacinu (a kačacinu) neservírujte bez slovenských pikošiek

Husacinu (a kačacinu) neservírujte bez slovenských pikošiek

 Najmä pri stole zahraničných hostí nech vaši čašníci nezabudnú na sprievodný príbeh. Veď v Európe sa nájde len pár miest, kde sa môžu pochváliť vyše storočnou husacou...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieMarketing

Ľudia - nápady - myšlienky - skúsenosti

Franšíza v McDonald´s je ako náročný šport s veľmi dobrým koučom

Franšíza v McDonald´s je ako náročný šport s veľmi dobrým koučom

... siaha Zoltán Vida do porovnania z oblasti svojho univerzitného štúdia. Áno, jeho alma mater ho pripravila na povolanie telocvikára, ale kanceláriu mu nezdobí žiadna trofej zo...
21. 7. 2024 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieMarketingEkonomika
Nezabíjajte čas nepodstatnými vecami, už nikdy nedostanete šancu vrátiť ho nazad

Nezabíjajte čas nepodstatnými vecami, už nikdy nedostanete šancu vrátiť ho nazad

 ... tak znie odkaz Ing. Ivetky Krupčiakovej, ktorá do konca pracovného života viedla hotel Jalta v Michalovciach. Vravievala, že keď „nejde o život", tak ide naozaj len o...
 / Čítať viac
Kúpeľný vs. hotelový hosť - majú iné očakávania, chcú však rovnaký komfort

Kúpeľný vs. hotelový hosť - majú iné očakávania, chcú však rovnaký komfort

... porovnáva dnešné nároky klientov ekonomicko-obchodná riaditeľa Bardejovských kúpeľov Ing. Tamara Šatanková, ktorá v tomto roku oslavuje dvadsať rokov v brandži. Vyštudovala...
 / Čítať viac / Témy: TrendyMarketingEkonomika

Napredujú - zlepšujú - rozvíjajú

Význam médií v imidži destinácií vidia podľa Fijet Slovakia najmä v TT a KE

Význam médií v imidži destinácií vidia podľa Fijet Slovakia najmä v TT a KE

Na Slovensku pôsobí 47 organizácií cestovného ruchu. Podľa FIJET Slovakia – združenia novinárov, venujúcich sa tomuto odvetviu – sa k medializácii destinácie najprofesionálnejšie...
17. 5. 2024 / Čítať viac / Témy: SúťažeMarketing
Gurmán Award neprekvapilo; na gastro-nebi svietia tie isté stálice

Gurmán Award neprekvapilo; na gastro-nebi svietia tie isté stálice

Klamali by sme sami seba, keby sme súčasnú horeca scénu (a najmä jej „RE" časť) považovali za dobrú, kvalitnú či nebodaj nadpriemernú. Kým do covidu pekne napredovala, za čo nás...
29. 4. 2024 / Čítať viac / Témy: PersonálReštaurácieTrendy
Penzión Kráľov prameň otvoril dvere reštaurácie dokorán - aj pre bežného hosťa

Penzión Kráľov prameň otvoril dvere reštaurácie dokorán - aj pre bežného hosťa

Mnohé hotely a penzióny zatvárajú v poslednom poldruha roku svoje reštaurácie alebo aspoň rušia a la carte. Priestory využívajú na raňajky, na bufetové večere či firemné a...
15. 4. 2024 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieMarketing

Do vašej knižnice

Úspech patrí odvážnym; odlíšte sa jedlami s kontroverzným príbehom

Úspech patrí odvážnym; odlíšte sa jedlami s kontroverzným príbehom

Každá „lepšia" reštaurácia neustále hľadá spôsob, ako odlíšiť svoju kuchyňu od inej. Veď akákoľvek nová surovina, nová technológia, nová kombinácia... si nájde desiatky a potom...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieMarketing
Kremnický baník  fáral aj varil; obohaťte jeho gastrozvykmi regionálnu kuchyňu

Kremnický baník fáral aj varil; obohaťte jeho gastrozvykmi regionálnu kuchyňu

 Vínna gastronómia, bryndzová, spišská, mestská... je veľa kritérií, podľa ktorých by sme mohli slovenské kulinárium rozmeniť na drobné. A pripraviť tak ucelený program...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieTrendy
Rekordy Slovenska prekvapia aj tých, čo svoju vlasť dobre poznajú

Rekordy Slovenska prekvapia aj tých, čo svoju vlasť dobre poznajú

 Malá krajina s veľkými zaujímavosťami. Takto sa na Slovensko musí pozrieť každý, kto pracuje v cestovnom ruchu. Ak sám nepozná, čo zvláštneho a originálneho sa dá vidieť a...
 / Čítať viac / Témy: Concierge

 Spätná väzba 

 

Refrén (môjho) mystery shopping-u : …aspoň, aspoň, lá-lá-lá...

Pätnásť eur za šalát, ale…“sme radi, že tie lístočky a zeleninky „napláca“ na tanier ASPOŃ niekto s dvoma rukami“... Pol tisícky za wellness pobyt, ale… „sme radi, že vyhrejeme bazénik ASPOŇ na osemnásť stupňov“... Takmer štyri eurá za caffé latte, ale… „chvalabohu pri stroji stojí ASPOŃ človek, čo vie otvoriť tetrapakové mlieko“... Stovka za noc pre biznisklientelu, ale… „je skvelé, žehotel zlý ilu pxb pagáčik alebo zákusok z vitríny sa dá u nás kúpiť ASPOŃ do siedmej“... Tak to, žiaľ, vyzerá v niektorých (hostia nám píšu, že v mnohých) hoteloch a reštauráciách. Aspoň, aspoň, aspoň... lá-lá-lááá

Kým mystery shopping, ktorý som pre Trend Top rebríček robievala (kým ho aj covid nezlikvidoval), odhaľoval detaily nedokonalosti, drobnejšie (no.., občas väčšie) omyly, nedostatky, chyby, zle uchopený koncept, filozofiu, personálnu a mzdovú politiku... tak v súčasnosti je to skrátka o konskú hlavu horšie.

Manažéri a predovšetkým majitelia omieľajú jednu mantru – prežiť! Lenže pri stále sa zvyšujúcich cenách a zhoršujúcich sa službách prežiť nemôžu.  A ako výhovorku používajú

čítajte ďalej… 

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣ 

Môj veľký deň (a reštauračný prieser)

Už takmer neexistuje reštaurácia, bistro či penziónik, kde by neorganizovali svadby. Samozrejme, je to dobrý zárobok, ale so svojskou, na skúsenosti náročnou logistikou. A tak sme medzi nedávnymi nevestami skúmali, čo sa im na hostine nepodarilo, nepáčilo a čo vytýkajú zariadeniu, ktoré si na svoj veľký deň vybrali. Nuž a prečítali sme si aj toto:

֎ – na začiatku nič nebol problém, potom takmer všetko
֎ – stretnutia považovali za zbytočné, veci sme riešili mailom. Napokon sa v deň svadby svadba 5zistilo, že všetky údaje si zapísali zle.
֎ - žiadne jedlo, ktoré sme zaplatili za hostí, čo napokon neprišli, nám nezabalili a nedali. Ani zvyšky (celé kusy) koláčov, ktoré nám do daru priniesli hostia. Jednoducho všetko zmizlo.
֎ – ohrievače vôbec nefungovali tak, ako to sľubovali. Hoci sme mali svadbu v lete, po popoludňajšej búrke sa večer nesmierne ochladilo.

֎ - v cene svadby bola aj ochutnávka ešte v období výberu jedál - vraj pre 6 osôb. Keď sme 

čítajte ďalej…  

 ♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Nefňukajte, lebo odchádzam!

Asi takýto odkaz vyplýva z ankety, ktorú sme „spáchali“ s 548 respondentmi. Hovorili v nej o spokojnosti so súčasnou hotelovou a reštauračnou scénou. Výsledkom bolo poznanie, že hosť nie je schopný akceptovať do neba sa zvyšujúce ceny. Niežeby nebol ochotný alebo by ich nechápal. Jednoducho aj jemu sa stenčila peňaženka a na životnú nadstavbu si môže dovoliť like 3 pxbtoho čoraz menej. Ale ceny sa predsa len nestali najčastejšou odpoveďou na otázku, čo mu pri pobyte v hoteli najviac vadí.

Až 64 percent zo všetkých zúčastnených napísalo, že už nedokáže počúvať náreky o tom, ako sa brandži ťažko žije, aká bola pomoc slabá, ako inak (dobre, závideniahodnejšie) sú na tom hotely a reštaurácie v iných krajinách... „Vyznieva to, ako by sme my hostia mali vlastne ďakovať, že do nejakého hotela môžeme prísť, že si môžeme zjesť obed... Od recepcie po niekoho z manažmentu cez čašníka a chyžnú alebo maséra počúvame iba sťažnosti, náreky. A ja sa mám komu sťažovať, že mi tiež klesli príjmy a že už to zvyšovanie hotelových cien nebudem môcť akceptovať?“ – písal jeden z chronických fanúšikov slovenského turizmu, ktorý to tu má obchodené od západu po východ krajiny. Znechutenie a ľahostajnosť vraj cítiť z väčšiny zamestnancov (48 percent zúčastnených ), hosťa si dnes vážia omnoho menej (36 percent), hotelové služby sa neustále zoštíhľujú (34 percent), vo všetkom sa šetrí aj pri **** (33 percent). Účastníci ankety mohli vymenovať aj viaceré výhrady, preto tieto percentá presahujú číslo 100.
Za absolútne kritickú označili respondenti úroveň obsluhy (85 percent), jedlá nevyhovujú len 18 percentám.

Takže viac života do toho umierania, milí hoteloví harcovníci. Nikto tie náreky nechce počúvať. Pokles príjmov je reťazová reakcia, ktorá prebehla už počas covidu aj bez energetických a ďalších problémov. Zasiahla aj vašich hostí. Buďte radi, že napriek tomu cesta z ich bydlísk k vám nezarástla.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Umývadlo za tisícku, mydlo za desať centov

Dnes hojno, zajtra h... Asi takto veľmi stručne a jadrne by sa dali zhrnúť postrehy hostí i hotelového a reštauračného personálu. Mnohí majitelia si otvorením zariadenia plnia sen. Niekedy založený na skutočnom záujme, inokedy ako formu investície, iracionálnu túžbu alebo prostriedok na ohúrenie svojich obchodných partnerov. Prípadne ako hračku pre umývadlo pxbfrajerku.

V tej chvíli by si však mali najať... možno ani netreba profesionála za drahé palmáre. Stačila by skúsená gazdinka, ktorú odborníci prirovnávajú k riaditeľovi stredne veľkého podniku. Toľko predvídavosti, organizačnej schopnosti totiž treba na vedenie domácnosti... Nuž a to sú skúsenosti, ktoré by mnohí majitelia hotelov a reštaurácií potrebovali ako soľ. Trošku ich za krídla stiahnuť z oblakov...

Treba kúpiť umývadlá. Nuž čo urobí gazdinka? Hľadá spojenie dobrej ceny a kvality. A nájde také, o ktorých by každý povedal, že stáli majland, pritom sú cenovo veľmi prístupné. Čo urobí majiteľ, lietajúci do neba snobizmu? Vyberie tie najdrahšie, či už sám alebo za výdatnej pomoci zboru poradcov od architektov až po tú frajerku.

Lenže nejde len o momentálne financie. Doba, za ktorú sa investícia vráti, sa neúmerne predlžuje. Povinnosti zamestnancov dosiahnuť plánované a vynucované ročné tržby sa košatia... nikto v tomto hoteli nie je šťastný, nikto nedokáže splniť očakávania majiteľa, pritom by sa mal sám postaviť pred zrkadlo a zarámovať ho ako obraz vinníka.

Nuž a potom je hosť veľmi prekvapený i sklamaný, že všade vidí dizajnové kúsky, z ktorých sa však nenaje a ktoré pri tom krátkom pobyte vôbec nemôže oceniť. Zato „ocení“ fakt, že má k dispozícii to najlacnejšie mydlo (najlepšie jeden kúsok pre dve osoby), že raňajková ponuka zíva prázdnotou, bazén je zatvorený, lebo sa nedali peniaze na nutnú revíziu či opravu a na recepcii je ceduľka „prídem hneď“. Nuž veď treba ušetriť aj na mzdách... Zo začarovaného kruhu sa ale, milí nerozumní, ťažko vystupuje...

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Menej personálu – nižšie ceny?

Hádam niet manažéra alebo vlastníka reštaurácie, čo by nenariekal nad vysokými mzdovými nákladmi a relatívne nízkymi cenami svojich jedál. Tie vraj nezohľadňujú NIE SUROVINY ale skôr všetky ostatné náklady, odvody, dane a poplatky. Pritom však reštauračné ceny už často siahajú na akceptovateľný strop, za ktorým by prevádzka zívala totálnou prázdnotou. A je celkom jedno, či ide o ľudovku sreštaurácia - ilustračka menučkami alebo zážitkovú reštauráciu, kam môže chodievať len dobre situovaná klientela.

Hostia však vidia a cítia aj iné súvislosti. Predovšetkým tí, čo o tom píšu do rubriky Pošepky na vašom-našom Hotelovo.sk . Čoraz častejšie sa tam objavuje takáto myšlienka: Cena jedla odzrkadľuje nielen suroviny použité v jedle, ale aj mzdové náklady a samozrejme, určitú kvalitu a úroveň servisu. Dnes trpia prevádzky na nedostatok personálu. Čo zase znamená úsporu mzdových nákladov, ale aj pokles kvality reštauračnej služby, či už by išlo o jedlo, obsluhu, otváracie hodiny alebo hoci aj len servis odkladania kabátov a čistotu toaliet. V tom prípade však mnoho hostí pociťuje rozpaky, keď si reštaurácia pýta za jedlo rovnakú cenu ako keby išla na sto percent. Menej kvalitná služba by mala byť zohľadnená v nižšej cene.

Alebo to znamená, že keď bude mať reštaurácia plný „stav staffu“, ceny ešte dvihne? – pýtajú sa návštevníci stránky z radov hostí. Hotelovo.sk nemá vešteckú guľu, a tak rado privíta a uverejní vaše názory a odpovede.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Anjelikom zľava, čertíkom… prirážka?

Bohvie (a možno ani ten nie), ktorá reštaurácia ako prvá vymyslela zľavu pre rodiny s poslušnými, tichými deťmi... V talianskej Padove umravňuje malých hostí Antonio Ferrari tak, že sa na záverečnom účte dočítajú (resp. ich rodičia) sconto bimbi aducati – 5 percent. Už niekoľko rokov praktizuje rovnakú zľavu pre „well behaved kids“ reštaurácia v Poulsbo vo dieťa%20v%20reštWashingtone a určite ich bude ďaleko viac. Priaznivci tejto myšlienky oceňujú motivovanie deťúreniec k slušnosti a pokoj pre ostatných hostí. Nepriaznivci namietajú, že dieťa kašle na zľavu pre rodičov, ktorí často aj napriek výbornej výchove nedokážu z diabla vykresať anjela. Najmä keď sa nudí... Mimochodom, nedostať kvôli dieťaťu zľavu vedie k strate zákazníka. Do tej reštaurácie už nepôjde, pretože ho zasiahla na najcitlivejšom mieste. A nepôjde tam nielen s dieťaťom, ale ani inokedy. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý Hotelovo.sk podniklo medzi 120 jeho návštevníkmi – hosťami reštaurácií.  Až 84 percent uviedlo, že ak ich deti neohodnotí reštaurácia ako slušné, dobré a hodné zľavy, zariadenie viac nenavštívia – s deťmi ani bez.

Až 73 percent sa vyslovilo za ocenenie vychovaných, slušných a pokojných detí, ale 22 percent z nich za zľavu z účtu, o ktorej sa vopred vie, 8 percent za neohlasovanú zľavu a zvyšok za darček pre deti samotné. Či už formou vrátenia peňazí (napr. po dohovore s rodičmi) alebo zaujímavého darčeka. Viac ako rodičov treba totiž motivovať malých čertíkov.

To mi pripomenulo bývalú riaditeľku hotela Radisson BLU Carlton Sonju Divé-Dahl. Čudovala sa, že slovenskí hostia nechodievajú často s deťmi do reštaurácií. Hneď som sa spýtala, čo robí, napríklad, bratislavský hotelový klenot pre to, aby tento (ne)zvyk zlomil.. Nuž nič. Tak čo by tam deti robili...?! Až 82 percent respondentov si myslí, že viesť deti k bontónu je aj vecou reštaurácie. Predovšetkým by sa mali postarať, aby sa zaslúžilí čertíci nenudili.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Čašníka neutkali z polypropylénu

Hotely a reštaurácie (samozrejme, stelesnené svojim manažmentom) už niekoľko rokov nariekajú, že čašníci či kuchári sa pred nimi schovávajú ako povestná ihla v kope sene. Nie a nie ich nájsť... Na Hotelovo.sk sa však obracia aj druhá strana personalistickej mince so zvolaním: „Pomôžte mi objaviť zodpovedného, férového zamestnávateľa.“ Nedávnoobsluha sa v mailovej pošte objavila reakcia od Mira (zatiaľ bez priezviska), v ktorej píše: „Prečo nechcú čašníci a kuchári pracovať na Slovensku? Podľa môjho názoru sú ponúkané platy nízke. Ale je tu aj druhý problém – aj keď sa tu používa systém „dlhý – krátky“, prečo by mal zamestnanec pracovať od pol siedmej do jedenástej v noci? Majitelia si myslia, že im aj medzi 15.00 a 18.00 prídu hostia, je to však holý nezmysel. Výnimkou je tuším hotel Patria na Štrbskom Plese, ktorý má popoludní zatvorené.“

Miro dodáva, že pracoval ako čašník v Nemecku v hoteli medzinárodnej siete od 7.00 do 16.00 a potom mal „padla“; druhá zmena robila do 23.00. „V Rakúsku, ale aj inde na západe nebýva hotelová reštaurácia otvorená nonstop. Medzi druhou a šiestou sa môže kuchár a čašník natiahnuť na izbe a potom sa vrátiť do práce odpočinutejší. Preto poznám veľa slovenských čašníkov a kuchárov, z ktorých sú dnes profesionálni vodiči, skladníci... Myslím si, že Slováci by radi pracovali doma, ale za „normálnych“ platových a pracovných podmienok.“

Do tretice spomína celkový úpadok kultúry a úrovne hotelových reštaurácií. Podľa Mira tam nepatrí lacné prestieranie a čašnícke vestičky. „Málokde vidieť snehovobiely obrus, strieborný príbor. A kedysi nosili „páni čašníci“ smoking... keď to takto pôjde ďalej, budú hosťom variť a obsluhovať ich roboti.“

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Káva bez novín je ako…

... krásavica bez ucha? Alebo cukornička bez lyžičky? Hlava bez mozgu, paprikáš bez papriky... prirovnaní by sme vedeli vytvoriť aj milión. Pretože akosi intuitívne cítime – a pracovníci ho-re-ca ozvlášť - že káva a noviny patria k sebe. Logikou i emóciou. Veľa ľudí začína deň espresom espreso%202alebo kávou s mliekom a stále je dosť tých, čo začínajú deň aj informáciami o dianí doma a vo svete. Ale k vôni kávy patrí vôňa novinového papiera, resp. jeho tiché šušťanie. Nie brázdenie po internetových informačných adresách.

V niektorých prevádzkach to pochopili a ponúkajú návrat do čias, keď sa noviny čítali pomocou novinových rámov. Hneď im to dodá inú „atmošku“, čo už ide o kaviarne alebo hotelové loby. Áno, aj tam patrí na pult dostatočný výber čerstvých denníkov. Žiaľ, najmä na južnom Slovensku hosť často márne hľadá slovenskú tlač, k dispozícii sú len periodiká v maďarčine. O to väčší je ale šok, keď ju nenájde ani v hoteloch írečitých našských regiónov.
Kto pochopil úspech spojenia kávy a novín, neváha obetovať pár eur denne na niekoľko výtlačkov. A na týždenníky a mesačníky pre prípad, že sú noviny „rozchytané“. Myslel aj na formulovanie zásady – noviny sú pre hosťa, nie pre personál. Ani to nie je ojedinelý obrázok zo slovenských kaviarní: hosť čakajúci, kým mu servírka či barista uvoľnia noviny, do ktorých sa začítali.

Hotelovo.sk podniklo prieskum medzi 500 návštevníkmi stránky. Až 83 percent odpovedalo, že si kávu najradšej doprajú k novinám (teda nie cigaretke), 77 percent vraj ostalo zarazených po tom, čo nenašli noviny v kaviarni alebo v hoteli. Tých, čo prestali chodiť do inak obľúbenej prevádzky kvôli absencii novín, bolo 37 percent a o deväť percent viac ľudí nahnevalo, keď v niektorej prevádzke noviny niekedy sú a inokedy nie.
shp ©

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

 Ako (ne)uraziť hosťku

Do noblesnej drahej reštaurácie-, kde po obsadení dvoch tretín stolov už neprijímajú žiadnych hostí, aby neklesli s kvalitou – vošla dvojica. Ona a On. Sadli si, objednali, päť čašníkov okolo nich „skákalo“, všetko bolo v poriadku... teda jedlo, servis, čistota, krásny výhľad a prostredie. Len jedna vec ich prinútila zamyslieť sa, či sem ešte raz zájdu a ako to vôbec zhodnotiť cez káva - kaviareň 7Trivago či sociálne siete. Obsluha sa totiž niekoľkokrát za večer opýtala: „Je všetko v poriadku? Chutilo vám? Priali by ste si ešte niečo? Nie je víno príliš teplé a polievka studená?“ Všetky tieto otázky však adresovala iba pánovi. Akoby ONA ani neexistovala...

Do kaviarne vošli obchodní partneri. Ona cudzinka a On našinec. Objednali si kávu, džús i zákusok. Všetko skvelé, chutné, pekné, poriadne. A predsa mali nedobrý pocit. Čašník položil každý pohár a každý tanier najprv pred hosťa, až potom pred jeho spoločníčku. A tak sa On cítil ešte trápnejšie než Ona. Keby to bola manželka, nuž sa spolu zasmejú, takto sa príšerne hanbil...

Do reštaurácie vošli mama so synom. Oslavovali nejaký sviatok, a tak si dopriali drahé no dobré jedlo a boli by sa cítili fajn. Kým však k nemu sa čašník obracal s oslovením „Pane!“, a tým ho z kategórie nedôležitých juniorov povýšil medzi vážených hostí, ona bola „Pani!“ Teda, pani, čo si dáte, pani, ešte vám dolejem...? Na rozdiel od vedľajšieho stolu s cudzinkami, ktoré si automaticky vyslúžili oslovenie „Madam!“

Všetky tri prípady sme riešili s prevádzkami v rámci rubriky Pošepky.
No a moja rada? Netreba oslavovať MDŽ. Stačí čašníkov (a často aj manažment) poslať na kurz základov etikety...
shp © 

 

 

 

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Horeca očami hosťa: Door Plantenga

… sa celý profesijný život venovala pivovarníctvu, riadila pobočky spoločnosti Heineken v d_plantenga hGhane, Rwande, Etiópii a niekoľko rokov viedla v pozícii generálnej riaditeľky aj Heineken Slovensko.
Dobrá gastronómia sa nájde všade na svete. Presvedčila som sa o tom aj v Afrike, kde z tradičnej fazule, zemiakov a kozľaciny dokážu pripraviť

 / Čítať viac

Aj vy (ne)snívate o michelinskej hviezde?

Možno snívate aspoň v najtajnejšom kútiku duše a možno by vám také niečo ani len micheinnenapadlo. Ale v každom prípade už nebude podstatné, či varíte božsky, moderne, originálne, zážitkovo, ekologicky... ale či štátna agentúra turizmu (v našom prípade by to teda bola Slovakia Travel) nájde desať miliónov na účasť v michelinovskom...

 / Čítať viac

Zatvoria ceny energie váš wellness?

Už v máji si vrabce štebotali, že hotelieri plánujú zatvárať svoje wellnessy (vodné svety, centrá wellness pxb hoddychu... či ako sa to všelijako v rôznych hoteloch nazýva). Alebo ich aspoň podstatne zoštíhlia. A to ešte zďaleka nevyzerala situácia tak napäto a draho.
Riaditeľ hotela Hviezda v Dudinciach Mgr. Vincent Andraško k tomu hovorí, že zatiaľ mierne upravili prevádzkový čas wellness centra: „Oproti vlaňajšku sa energie zvýšili o 300

 / Čítať viac

Viete, čo je to harira?

Asi každý hotelier, F&B manager či šéfkuchár vie, čo znamená amuse-bouche. Jeden ho musí jedlo symbol pxbpripraviť, druhý naň zohnať suroviny a tretí s ním počítať v nákladoch. A určite poznajú angus, bacardi, pumpernikel, wasabi... Ale čo by musel majster varešky navariť, keby ho hosť

 / Čítať viac

Stane sa Európa lídrom „udržateľnosti“ turizmu?

Ekológia, zelený program, zero waste, udržateľný rozvoj... Niežeby na tom Slovákom vôbec ekológia pxbnezáležalo, ale takýto imidž firmy či hotela v mnohých západných krajinách zaváži mnoho viac. Je veľkým lákadlom a rozhodujúcim kritériom pri výbere produktu či služby. Aj organizátori medzinárodných eventov musia svojich klientov často odpovedať na to, či miesto pre

 / Čítať viac

Informatórium

Hotel Slovan Piešťany

hotel slovan piešťany

Kedysi najluxusnejšia secesná ikona piešťanských kúpeľov z roku 1906 – Grand hotel Rónai, neskôr Royal a počas socializmu premenovaný na Slovan - stále chátra. Do jej rekonštrukcie sa nik nechce pustiť... prečo?

Mondieu Bratislava

Ešte len začal nový rok a už má táto známa a inak dobrá kaviareň cez nespokojnú zákazníčku zlú reklamu. V čase sociálnych sietí si treba dávať veľký pozor.

Hotel Club Kežmarok

club kk

Trojhviezdičkový hotel v jednom z najstarších slovenských miest – a vo východiskovom bode výletov do troch národných parkov – práve oslavuje 30 rokov. Za ten čas sa pôvodných 19 izieb rozšírilo o ďalších 16, vrátane bezbariérových. Pribudla wifi, detský kútik, v garáži je dosť miest na zaparkovanie... Najväčšou devízou je však komorná atmosféra, pre ktorú hotel vyhľadáva pobytová a s ohľadom na športovú kariéru majiteľov Gantnerovcov najmä športumilná klientela. V reštaurácií sa aj štamgasti majú vždy čím novým pokochať – v zbierke poľovníckych trofejí  sú okrem európskych už aj kúsky z Kamčatky, Afriky či Mongolska.

Mirror Hospitality Expo

carlton ext

Hotel Radisson Blu Carlton (a ďalších 15 prevádzok v Bratislave a okolí) sa stane hostiteľom 5-dňového festivalu pre profesionálov i amatérov. Predstavia sa na ňom svetové mená barmanského, kuchárskeho a someliérskeho remesla - profesionáli, pôsobiaci doma i v cudzine, ale aj zahraniční majstri varešky a šejkra. Naši barmani-juniori si zasúťažia spolu s českými, maďarskými, poľskými a rakúskymi a festival vyvrcholí národným kolom barmanskej súťaže Diageo World Class; víťaz nás bude reprezentovať na svetovom finále v Sao Paulo.

Best Hotel Properties, a.s.

river park

Tímu päťhviezdičkových bratislavských hotelov Sheraton a River Park už nevelí Branislav Kačkovič (o čom redakcii začvirikali vrabce už v marci). Hotel Sheraton v komplexe Eurovea začal viesť Peter Dandár, doterajší riaditeľ DoubleTree by Hilton**** v Košiciach. Tam si na uvoľnenú stoličku sadla Adela Zakarová, ktorá v hoteli pracuje už osem rokov. V River Parku môžu hostia stretávať – ako staronového gr - Rudolfa Križana, ktorý doteraz pôsobil v Predstavenstve BHP.
 

hotel Čerešne**** Bratislava

hotel čerešne ba-polianky

V rámci projektu Čerešne City v dúbravskej časti Polianky ponúkne ubytovanie príležitostným hosťom – na úrovni štyroch hviezdičiek – aj hotel Čerešne. Developer – ITB Development ho predstavil ako 7-poschodovú budovu s 96 izbami a siedmimi 2-izbovými apartmánmi so zatrávnenou strechou, pričom ďalšie dve podlažia nájdu miesto pod zemou. Tam sa počíta s parkovaním pre 63 áut (a 27 môže parkovať v exteriéri hotela) , ale aj s krytom pre 250 ľudí. Hoci výstavba sa začína len na jar 2023, prvých hostí plánujú Čerešne privítať už o dva roky.
 

Arkady Hof **** Stupava

arkady fof stupava 3

V jednej z bočných uličiek stupavského centra pribudol hotel so 16 izbami a 8 apartmánmi. Zrodil sa rekonštrukciou panského majera zo 17. storočia. Dnes v ňom nechýba noblesná reštaurácia, ktorej šéfuje Peter Gogaľ, sála i konferenčná miestnosť; vďaka pôvodným klenbám však hotel dýcha originálnou historickou atmosférou. V pozícii výkonného riaditeľa pôsobí Peter Hain.
 

♣ Vienna House Easy Bratislava

vienna house easy ba

Bývalý hotel Chopin*** siete Vienna International, ktorý prešiel pred rokmi premenou na koncept Vienna Easy (vrátane názvu), má už nového majiteľa. Prešiel do portfólia najväčšej hotelovej franchisingovej siete – Wyndham Hotels & Resorts, ktorý sa „skrýva“ za značkami Sheraton, Hilton, Holiday Inn, Ibis Styles, Mercure, Mövenpick, Dorint, Steigenberger, Pullman, Adagio a ďalšími v 95 krajinách. Naďalej bude však značku Vienna House prevádzkovať spoločnosť HR Group so sídlom v Berlíne, ale pod prispôsobenou značkou Vienna House by Wyndham.

♣ Crowne Plaza Bratislava

crowne plaza

Už druhý rok po sebe obhájil hotel v centre hlavného mesta ocenenie najlepší MICE hotel, ktoré udeľuje World MICE Awards aj v jednotlivých krajinách. V Česku, napríklad, bodovala Corinthia Praha, v Rakúsku Grand Hotel Wien, v Maďarsku The Ritz – Carlton Budapest. Len u našich severných susedov je ocenený Zamek Janów Podlaski mimo hlavného mesta, dokonca celkom excentricky pri ukrajinských hraniciach. Svetové MICE jednotky pôsobia v Dubaji a Katare, ale ako naj „MICE organizátor“ vo svete sa umiestnila spoločnosť Liberty Czech Republic & Slovakia DMC.
 

Lomnica***** v Tatranskej Lomnici

m_warhol 2

Po desaťročí pôsobenia v Bellevue Grand Hoteli**** S. Smokovec ukončil túto etapu pracovnej kariéry tamojší riaditeľ Ing. Miroslav Warhol. Stal sa hotelovým manažérom hotela Lomnica***** v Tatranskej Lomnici. Hotel Bellevue momentálne riadi jeho predchodca Ing. Viktor Kosmák, ktorý túto funkciu už raz prevzal v roku 2011 po odchode Ing. Jany Gantnerovej. Neskôr sa stal poslancom mestského zastupiteľstva. 

MenJu Bratislava

menjú ba

V reštaurácii hotela Aston v Bratislave zavial nový vietor. Prenajali si ju slovenskí top šéfkuchári – Martin Korbelič a Tomáš Sika a nazvali ju MenJu. Dostala aj nový outfit v duchu trendu neformálnosti, vzdušnosti a prirodzených materiálov. Zmenili aj slovenský zvyk nechávať reštauráciu stále otvorenú a svojich hostí vítajú len počas pracovných dní do 14.30. Aj keď otvorili už koncom jesene, na horeca scénu sa uviedli najmä otváracou večerou Zimného festivalu jedla.
 

Eck Restaurant Devín

eck restaurant devín h-i

Zážitkovú gastronómiu hlavného mesta plánuje posunúť vpred nový Eck Restaurant v Devíne. Majiteľ Patrik Tkáč do kuchyne povolal Daniela Tillingera, ktorý sa tak na Slovensko vrátil po rokoch pôsobenia v Belgicku, Veľkej Británii a Rakúsku. Reštaurácia s kapacitou 34 hostí a salónikom pre ďalších desať, funguje len večer a rezervačným spôsobom. V podzemí našla svoje miesto vínna pivnica, pre začiatok s ôsmimi tisíckami vín. Mimochodom, názov reštaurácie má korene v prastarom názve tamojšieho miesta – Gold Eck, teda zlatý roh.

Poprad*** v Poprade

hotel poprad pp

Jeden z tradičných a „nostalgických“ hotelov v meste pod Tatrami zatvoril v októbri svoje brány. A tak 144 lôžok a prísteliek ostáva stále prázdnych. Rovnako ako konferenčná miestnosť, salón, tri menšie salóniky a príjemná reštaurácia pre 100 ľudí. Na penzión pre starších sa má premeniť aj hotel Gerlach, smutne známy mafiánskou likvidáciou policajta v 90-tych rokoch.

Grandhotel**** Starý Smokovec

grandhotel ss ext zima

K doterajším apartmánom, „venovaným“ známym osobnostiam, pribudli nedávno apartmány detského spisovateľa Daniela Heviera a českého herca Miroslava Donutila. Hotel začal túto tradíciu na jeseň 2018, kedy pokrstil izby kráľa komédie Vlastu Buriana, českej športovej legendy Emila Zátopka a slovenskej uznávanej herečky Milky Vášáryovej (ktorá si o tamojšie dvere buchla pomyselné šampanské osobne). Neskôr hotel pripravil aj apartmán českej slávice Lucie Bílej.

♣ OOCR Region Liptov

liptov bača

Oslavuje 10 rokov po tom, čo nadviazala na predošlý Klaster Liptov. Za ten čas získala štátnu dotáciu 10,2 mil. € a samosprávy vybrali na dani z ubytovania 11 mil. €. Rok 2019 prekonal rekord – 2 milióny prenocovaní. Podpisuje sa pod to bezplatná preprava skibusmi, značka Liptovské droby s pečiatkou ochrany EU, projekt Nepoznaný Liptov či podujatie ZA7HORAMI, náučné chodníky, infraštruktúra pre cyklistov - 60 kusov cyklomobiliáru i 30 elektronabíjacích staníc. Aj vďaka nim sa Liptov stal celoročne príťažlivou destináciou s potenciálom opäť po pandémii „číselne rásť“.
 

rezort Salamandra HHT

m_majtánová

Znalec vie dešifrovať, že sídlo (aj rovnomenného hotela) je Horný Hodrušský tajch. Stal sa služobným domovom Michaely Majtánovej, ktorá na Horehronie prišla z hotela Devín. "Mojim cieľom a zároveň výzvou v najbližšom období je stabilizovať hotelový personál a poskytnúť našim zamestnancom čo najlepšie zázemie pre ich fungovanie. Len spokojní zamestnanci totiž dokážu hosťom prinášať kvalitné služby a zážitky na najvyššej úrovni," hovorí o filozofii najbližšieho obdobia .
 

Choice Hotels a Radisson Hotels

choice hotels logo

Tesne pred polovicou júna sa americká sieť so 600 000 posteľami v 41 krajinách, založená v roku 1939, rozhodla kúpiť americkú časť spoločnosti Radisson Hotels. Tá je dokonca o 30 rokov staršia a zrodila sa v Minneapolise. Prevod dosiahne výšku 675 mil USD. Na Slovensku je kupec zastúpený značkou Clarion a Mamaison, do odkúpenej siete patrí hotel Radisson Blu Carlton a Park Inn by Radisson Danube – všetky v Bratislave. Tých sa však zmeny netýkajú.
 

♣ Wellness hotel Borovica**** Štrbské Pleso

čašník olex pecerytsia

Víťazstvo v 1. ročníku Taste of Tatry cup – Prosecco race, teda v behu čašníkov s proseccom na tácke, putovali do wellness hotela Borovica čašníkovi Olexandrovi Pecerytsiovi z Ukrajiny. Na Slovensku žije už päť rokov a vyštudoval tu tatranskú hotelovú akadémiu. Prvú cenu – 3-dňový pobyt v oblasti Prosecco – mu pomohla v konkurencii 29 kolegov z rôznych reštaurácií a hotelov získať nielen „rýchlosť nôh“ na 1,3–kilometrovej trati s povinnými gastropointmi, ale najmä šikovnosť a stratégia.

♣ DoubleTree by Hilton Bratislava****

p_ďurčeková 3 

Od 1. júna sa stala generálnou riaditeľkou hotela Petra Ďurčeková. Prichádza z hotela Pod lipou v Modre-Harmónii. „Chcem pokračovať v dobre nastavenom statuse mestského biznis hotela. Na niektoré služby sa pozriem z nadhľadu a budem hľadať tvorivé vylepšenia.“ Počas covidu sa tak stala v poradí už treťou najvyššou manažérkou tohto bratislavského hotela a jeho reštaurácie Toscana.

♣ Kaštieľ Turčianska Štiavnička

kaštieľ turč štiavnička apart

Spustnutý Révayovský kaštieľ zo 16. storočia sa pod taktovkou nového majiteľa - stavebnej spoločnosti Ismont mení na hotelový rezort. Zároveň pri kaštieli vyrastú budovy s apartmánmi, ktoré si záujemcovia môžu natrvalo kúpiť. Vyhovieť pamiatkarom znamená 9-miliónovú investíciu, v nej je zahrnuté okrem obnovy kaštieľa aj vybudovanie oranžerie, udržiavanie jaskýň či starostlivosť o tisícku stromov zámockého parku.


čím žila horeca scéna v upynulých rokoch
 

2013 – 2024 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok